1- براي جلوگيري از اضافه بار، دستگاه هاي نشانگر ظرفيت بار(L.I: Load Indicator) در اين دستگاه ها تعبيه شده كه تا حد زيادي خطر واژگوني را به حداقل مي رساند.
2 - نشانگر محدود كننده ي حركت جرثقيل براي پيشگيري از هر گونه آسيب فيزيكي به جرثقيل يا هر يك از اجزاي آن هنگام جا به جايي جرثقيل طراحي شده است.
3 - نشانگر شعاع عملياتي: اين نشانگر شعاع بار معلق را كه معمولاً از مركز گردش جرثقيل محاسبه مي شود بر حسب متر اندازه گيري كرده و در صورت فراتر بودن از حد مجاز ضمن اعلام به راننده، عمليات را متوقف مي كند.
4 - دوربين هاي مدار بسته: اين دوربين ها به راننده كمك مي كنند كه وضعيت منطقه ي عملياتي، وضعيت بار و محل فرود آمدن بار را تحت كنترل داشته باشد.
با اين حال، ساختار و پايداري آن تحت تاثير بارهاي بيش از طرفيت( در شعاع كاري مشخص) و وضعيت نا مناسب جوي( مانند باد شديد)
قرار دارد. لذا ضروري است تمامي عمليات بار برداري در اين نوع جرثقيل ها براساس طرح باربرداري (Lifting Plan) و تحت كنترل شخص با صلاحيت انجام شود.
براي پيشگيري از اثرات مخرب باد، باد سنج و بادنمايي در نوك بوم تعبيه شده كه هر لحظه وضعيت جوي و مسير وزش باد را به اطلاع راننده مي رساند. حداكثر سرعت باد مجاز طبق استاندارد AS1418 براي جرثقيل هاي برجي هنگام كار 20 متر بر ثانيه در نظر گرفته است.
: