همانطور که گفته شد تمام تاور کرین ها (جرثقیل برجی) شامل قسمت های پایه ای شبیه هم هستند.
پایه آن یک صفحه بتنی بزرگ است که جرثقیل را پشتیبانی می کند.
ارتباط پایه ای دکل همان است که به جرثقیل اجازه می دهد تا ارتفاع بگیرد.
بالای این دکل یک واحد چرخشی ضمیمه می شود ( چرخ دنده و موتور) که اجازه چرخش را به جرثقیل می دهد .
بالای واحد چرخشی سه قسمت وجود دارد :
شاخه بزرگ افقی ( یا بازوی کاری) : قسمتی از جرثقیل است که بار و فشار را جابجا و تحمل می کند .
بازوی افقی کوچکتر : قسمتی است که شامل موتور جرثقیل و قسمت های الکترونیکی به اضافه وزنه های تعادلی بتنی می شود.
اتاقک کنترل کننده : بازوی مکانیکی ماشین شامل موتوری است که بار و فشار را جابجا می کند و راننده به وسیله کنترل الکترونیکی جرثقیل را کنترل می کند و کابلی استوانه ای شکل که در زیر نشان داده شده است.
چگونه تاور کرین را به محل مورد نظر منتقل می کنند؟
قطعات مختلف تاور کرین بوسیله کشنده 10 تا 12 چرخه به محل مورد استفاده حمل می شود، در ابتدا بوسیله یک تاور کرین متحرک دکل 12 متری که از دو قسمت برج و چرخدنده متحرک تشکیل شده بر روی پایه بتنی قرار داده می شود و سپس بازوی تاور کرین و ماشین آلات در قسمت مربوطه مونتاژ میشود.
بعد از آن قسمت ها و اعضای افقی را در قسمت های از پیش تهیه شده قرار می دهند و در انتها وزنه تعادلی نصب می شود.
برای رسیدن به حداکثر ارتفاع از یک قاب صعودکننده یا در اصلاح تلسکوپی که بین واحد چرخان و بازو (تیر) قرار می گیرد، استفاده می شود.
برای حفظ تعادل یک وزنه در قسمت دهانه بال کوتاه قرار داده میشود ، واحد چرخان از بالای تیر جدا می شود و پیستون هیدرولیکی بزرگی واحد چرخان را به اندازه 6 متر بالاتر می برد و سپس 6 متر دیگر در بالای شکافی که بوسیله قاب صعودکننده ایجاد شده است، به ارتفاع تاور افزوده می شود.