کلاچ موتور چیست ؟
در تمامی جرثقیل هایی که دارای یک سیستم انتقال قدرت هیدرو دینامیکی یا مکانیکی مستقیم تاثیرگذار بر کلیه عملکردهای عملیاتی (مانند مبدل گشتاور پیچشی یا کوپلینگ سیالی ) هستند ،باید وسایلی مانند کلاچ به منظور قطع نیروی محرکه هریک از عملکردهای جرثقیل ،تعبیه گردد. کنترل ها باید در کابین اپراتورو در دسترس او قرار گیرند
کلاچ موتور یکی از قطعات اصلی و حیاتی در سیستم انتقال قدرت موتورهای داخل سوز و موتورهای بخاری است. وظیفه کلاچ این است که انتقال قدرت و گشتاور ایجاد شده توسط موتور به گیربکس و سپس به چرخها را کنترل کند.
وقتی که موتور در حال اجرا است، سیم کلاچ با فشار هیدرولیک یا مکانیکی فشرده میشود که باعث میشود دیسک کلاچ به دیسک ثابت متصل شود و گشتاور انتقال یافته به گیربکس و سپس به چرخها منتقل شود. هنگامی که راننده میخواهد دستگاه را توقف دهد یا سرعت را کم کند، فشار از کلاچ مخفی میشود که باعث جدا شدن دیسک کلاچ و توقف انتقال قدرت به گیربکس میشود.
به عبارت دیگر، کلاچ موتور مانند پلیسی بین موتور و گیربکس عمل میکند که با کنترل کردن اتصال و جداسازی بین این دو، اجازه میدهد تا راننده سرعت و توان موتور را به میزان مورد نظر خود تنظیم کند و همچنین در تعویض دندهها و توقف خودرو کمک میکند.