- راننده ي جرثقيل بايد در حين كار توجه ي كامل به عمليات داشته باشد و از مواردي كه تمركز وي را منحرف مي كند دوري نمايد.
- راننده ي جرثقيل مسئوليت مستقيم ايمني عمليات را برعهده دارد.
- در صورت بروز شرايط نا ايمن و موارد خطر ناك راننده بايد كار را متوقف كند.
- راننده بايد هنگام حركت جرثقيل از آزير هشدار دهنده، بوق، بلندگو و... براي هشدار پرسنل محوطه عمليات استفاده كند.
- جا به جايي بار از روي سر نفرات ممنوع است.
- اگر كليد وضعيت اضطراري را هنگام عمليات باربرداري فعال كرده ايد تا حصول شرايط ايمن آن را غير فعال نكنيد.
-هنگام پايان كار تمام كليد و سوئيچ ها را در وضعيت خاموش قرار دهيد. در صورت نياز به تعميرات و تنظيمات به ناظر مربوطه گزارش دهيد.
- مقدار تناژ مجاز دستگاه (SWL) به صورت درشت و خوانا روي پل دستگاه نوشته شود.
- تمام راه روها و مسيرهاي رفت و آمد جرثقيل بايد فاقد هر گونه مانعي براي تردد باشد.
- فاصله ي مجاز بين دو جرثقيل كه روي يك ريل رفت و آمد مي كنند براي جلوگيري از برخورد در نظر گرفته شود.
- تمام جرثقيل هايي كه در بيرون از ساختمان نصب شده اند تمهيداتي براي جلوگيري از اثر مخرب باد براي آنها در نظر گرفته شود
- در اتاق راننده يك دستگاه كپسول آتش نشاني سارژ شده وجود داشته باشد.
براي جلوگيري از ايجاد بي نظمي و دسترسي آسان، تمام ابزارهاي دستي، فيوزها، كليدهاي برقي، ظرف روغن و... بايد در جعبه ابزار قرار داده شوند و از پراكنده بودن آنها در اتاق راننده جلوگيري شود.
- در صورت استفاده از جرثقيل مگنت دار( آهن ربا) حتماً مگنت آن روزانه بازرسي شود و هنگام حمل بارهاي خطرناك مانند مواد مذاب و بارهايي كه به وسيله ي جرثقيل مگنت دار حمل مي شود علائم مخصوص داده شود كه كارگران خود را به محل امن برسانند و تا رسيدن كارگران به محل امن حركت بالابر بايد متوقف شود.
- در مورد جرثقيل هاي مگنت دار رعايت موارد زير حائز اهميت است:
- مدار جريان الكترو مغناطيس و مقاومت عايق آن به طر مرتب بازرسي و نگهداري شود.
- طراحي كليدهاي كنترل مگنت بايد به گونه اي باشد كه از به كار افتادن خود به خودي آنها جلوگيري شود.
- كابل مدار جريان الكترومغناطيسي در همه حال بايد در وضعيت كشيده شده قرار گرفته باشد.
- هميشه مسير حركت جرثقيل را تميز و خلوت نگه داريد
- نصب هر گونه پرده، روزنامه، پوستر و عكس و ساير موارد مشابه در اتاق راننده كه مانع ديد مستقيم راننده شده و يا باعث حواس پرتي وي مي شوند ممنوع است.
- شيشه هاي اتاق راننده بايد سالم و فاقد هر گونه شكستگي بوده و روزانه توسط راننده تميز شود.
-هر گونه تغيير در وضعيت اهرم هاي عملگر، دكمه ها و پدال هاي نصب شده در اتاق راننده خارج از توصيه هاي سازنده ممنوع است.
- اتاق راننده بايد در موقعيتي قرار گرفته باشد كه مشرف بر كل عمليات باشد.
- چنانچه اتاق راننده به راهروي خروجي متصل باشد، در اتاق راننده مي تواند به سمت خارج اتاق باز شود و اگر راهرو تعبيه نشده باشد، در اتاق بايد به سمت داخل اتاق باز شود.
- چنانچه به دليلي راننده نتواند بار را مشاهده كند توسط وسايلي نظير راديو بي سيم، تلفن، آسسنه، دوربين مدار بسته و فرد علامت ده بايد از موقعيت دقيق بار و شرايط عمليات آگاه شود.
- دسترسي راننده به اهرم هاي كنترلي و عملگر اتاق آسان باشد.
- در ساختار كابين از مواردي استفاده شود كه در صورت سقوط اشياء روي كابين يا برخورد كابين با موانع، مقاومت كافي داشته باشد.
- در مناطقي كه كار، گرم انجام مي شود مانند كوره هاي ذوب فلز، كابين از مواد عايق حرارت ساخته شود.
- در بدنه و ساختار كابين از مواد نسوز استفاده شود.
- حداقل فاصله ي ايمن زير كابين تا سطح كار و اجناس انبار شده 2 متر است.
- براي دسترسي به اتاق راننده از راهرو، نردبان يا سكوهاي كاري استفاده شود.
- داخل كابين و اطراف آن و راهروها از روشنايي كافي برخوردار باشد.
- محوطه ي عمليات باربرداري از روشنايي كافي برخوردار باشد.
- تمام مسيرهاي جا به جايي و ريل هاي حركت از مواد مقاوم ساخته شده و اين مسيرها به خوبي محكم و مهار شوند.
- ريل هاي جرثقيل بايد موازي با يكديگر بوده و دو ريل متوالي كاملاً با يكديگر در يك راستا باشند.
- موانع و ضربه گيرهاي انتهاي پل مقاومت كافي در برابر ضربات احتمالي داشته باشند.
- ابعاد ضربه گير بايد از ابعاد چرخ انتهاي پل بزرگتر باشد.
- چنانچه انتهاي ريل حركت پل و واگن براي كاهش سرعت به شكل منحني بالا آورده شده باشد، حداقل ارتفاع انحناي ريل ها برابر بلندي محور چرخ هاي متحرك باشد.
- ضربه گيرها بايد براي حداكثر سرعت جرقثيل و بيشترين بار و فشار ممكن طراحي و نصب شوند
- ضربه گيرها بايد روزانه قبل از شروع شيفت كاري بازرسي شوند
- ساختماني كه جرثقيل سقفي روي آن نصب شده از مقاومت و استحكام كافي به خصوص در زير بنا و ستون برخوردار باشد.
- راهروهاي منتهي به اتاق راننده بايد با نرده هاي محافظ كه در دو ارتفاع كمر و زانو نصب مي شوند مجهز شود
- در كف راهروها بايد از مواد غير لغزنده استفاده شود.
- استفاده از چوب در راهروهاي جرثقيل هاي كه مواد مذاب جابه جا مي كنند ممنوع است.
- تمامي نردبان هاي منتهي به سكوهاي كاري بايد محكم در جاي خود بسته شوند( استفاده از نردبان هاي چوبي ممنوع است)
- فاصله بين پله هاي نردبان از 33 سانتي متر بيشتر نباشد.
- براي جلوگيري از تجمع گرد و غبار بايد در مسير و جلوي چرخ ها (Rail Sweep) گردگيرهاي ريل نصب شوند.
- تمام اجزاء و قطعات متحرك بايد حفاظ گذاري شوند.
- حفاظ هاي نصب شده بايد به خوبي مهار شده و فقط توسط افراد مجاز براي بازرسي و تعميرات باز شوند
- ترمزهاي جرثقيل قبل از شروع شيفت كاري توسط راننده بازرسي شود.
- جرثقيل حداقل بايد علاوه بر ترمز مكانيكي به ترمز الكتريكي يا هيدروليكي نيز مجهز شود.
- ترمزها طوري طراحي شوند تا در صورت قطع شدن نيروي محركه ي جرثقيل، از كاز نيفتند.
- ترمزهاي جرثقيل از مواد مقاوم در برابر حرارت، سايش و خوردگي ساخته شوند.
- ترمزهاي جرثقيل از مواد مقاوم در برابر حرارت، سايش و خوردگي ساخته شوند.
- ترمزهاو وسايل نگهدارنده بالابر در برابر حداكثر بار و سرعت جرثقيل مقاومت كافي داشته باشند.
- سطح پدال ترمز از مواد غير لغزنده ساخته شود.
- از زمان فشردن پدال ترمز تا توقف كامل دستگاه، جرثقيل بيش از 10 سانتي متر حركت نكند.
- محل نصب ترمزهاي پايي و دستي در اتاق راننده، كمترين فاصله را تا راننده داشته باشند.
- در جرثقيل هايي كه بارهاي سنگين، مواد مذاب و شيميايي را جا به جا مي كنند ترمز اضطراري بايد تعبيه شود.
- ترمز اضطراري به گونه اي باشد كه در زمان قطع برق يا زماني كه راننده فرمان مي دهد حركت را به صورت خودكار متوقف كند.
- تمام بالابرها بايد مجهز به ترمزهاي نگهدارنده باشند كه در زمان خاموش شدن دستگاه يا وجود هر گونه نقص حركت بالابر را متوقف كند.
- جرثقيل هايي كه SWL آنها 5 تن يا بيشتر است بايد داراي دو ترمز الكتريكي و يا يك ترمز مكانيكي و يك ترمز الكتريكي باشند.
- در زماني كه بار توسط جرثقيل پايين آورده مي شود از ترمزهاي مكانيمكي استفاده شود.
- جرثقيل هاي دروازه اي كه در محيط هاي باز كار مي كنند بايد به ترمزهايي مجهز شوند كه در شرايط باد شديد بتوانند عمليات را متوقف كنند.
- راننده ي جرثقيل بايد با نحوه ي استفاده و موقعيت هر ترمز آشنا باشد.
- در صورت استفاده از ترمزهاي هيدروليكي، نوع، سطح و مقدار روغن هيدروليكي روزانه اندازه گيري شود.
- تمامي چرخ دنده ها، زنجيرها و قسمت هاي متحرك ترمزهاي مكانيكي بازرسي و روغن كاري شوند
- لنت هاي ترمز از مواد عايق حرارت ساخته شوند.
- تمام سطوح سايشي و اصطكاكي مانند ترمز، ديسك،كلاچ و... از مواد مقاوم در برابر حرارت و سايش ساخته شوند.