این بازدید به صورت دقیق و مطابق با دستور کار صادر شده از سوي سیستم SAP توسط افراد آموزش دیده انجام میشود که بسیار حائز اهمیت میباشد. و شامل موارد زیر می باشد:
1-بازدید سازه: تکنسینهاي واحد نگهداري و تعمیرات سازه را از لحاظ آسیب ساختاري٬ ترك خوردن احتمالی جوشها و یا پوسیدگی و فرسودگی اتصالات، پیچ و مهرهها بازدید و کنترل می نمایند. این بازدید ها معمولا بصورت ماهانه انجام میگیرد.
2-درام٬ سیم بکسل٬ قرقره و قلاب : در این فعالیت تکنسینهاي واحد نگهداري سیم بکسل را از لحاظ زدگی٬ پارگی وکشیدگی و لاغر شدن سیم به علت کشش بیش از حد کنترل میکنند. همچنین قرقره را ازسالم بودن لبه هاي قرقره و سالم بودن بلبرینگهاي داخلی و درام را از لحاظ سالم بودن گاید سیم جمع کن و سائیدگی کنترل می نمایند. همچنین قلاب را لحاظ حرکت محوري کامل٬ چرخش 360 درجه قلاب و اندازه گیري دهانه قلاب طبق استاندارد 10-B30 ASME مورد برسسی قرار خواهند داد. قابل ذکر میباشد که بیشترین علت خرابی در موارد بالا و عدم رعایت اصول باربرداري و لیفتینگ میباشد.
3-پین٬ شفت بلبیرینگ: یکی دیگر از مهمترین موارد بازدید دورهاي٬بازدید از شفتهاي موجود در سیستم پینها و بلبرینگها از لحاظ صدا و لرزش و گریسکاري مناسب میباشد که معمولا در پریود هاي ماهانه انجام میشود.
4-سیستم ترمز کلاچ: از مهمترین بازدیدهاي به حساب می آید. عدم کارکرد صحیح این قسمت باعث وقوع بسیاري از حوادث میباشد. لذا باید طبق اصول و استاندارد از صحت و سلامت ترمزها و سیستم کلاچ اطمینان حاصل گردد. این بازدیدها بصورت هفتگی صورت می پذیرد.
5-موتورهاي الکتریکی: عامل حرکت طولی و عرضی سیستم میباشند و در صورت بروز مشکل دستگاه متوقف میشود. لذا با تست آمپر موتور از سالم بودن اطمینان نسبی حاصل میشود و همچنین جهت بررسی عدم وجود آسیب دیدگی در پایه هاي موتور بر اثر برخورد یا ارتعاش بازدید بصري به صورت ماهیانه انجام میشود.
6-چرخها و ریلها: معمولا چرخ ها را از لحاظ ساییدگی کنترل می گردد. معمولا بعلت جنس و متریالی که چرخ و ریل ها از آنها ساخته می شوند سایش چرخ نسبت به ریل بیشتر می باشد. همچنین ریل ها را از لحاظ سالم بودن جوشها کنترل می گردد. ( چرخهاي جرثقیل تا 10تن فاقد گریس خور جهت گریسکاري میباشند اما جرثقیلهاي بالاي 10تن داراي گریس خور جهت گریسکاري میباشند )
7-جاروبک ها و مسیر برق رسانی: این سیستم وظیفه برق رسانی به جرثقیل را به عهده دارد لذا عدم کارکرد مناسب این قسمت از جرثقیل باعث قطع برق و توقف جرثقیل میشود. جهت جلوگیري از توقف دستگاه هر هفته این قسمت کنترل و در صورت وجود خرابی قطعه مورد نظر تعویض می گردد. همچنین در جریان فرآیند نگهداري، مسیر برق رسانی و کابل ها از لحاظ سالم بودن چک میشوند.
8-سیستم فرمان(ریموت کنترل): عموما سیستم فرمان جرثقیلها بعلت حجم فعالیت ها و استفاده نادرست اپراتور ها باي خرابی بالاي روبرو هستند. به علت مصرفی بودن قطعات مورد استفاده در این سیستم معمولا بصورت هفتگی کنترل میشوند.
9-گیربکس و دندهها: گیربکسها از لحاظ روغن گیربکس و عدم نشتی و صداي غیر عادي و صحت کوپلینگ ها کنترل میشوند. همچنین دنده ها را از لحاظ سائیدگی و تیز شدن دندهها هر شش ماه مورد بازدید قرار می گیرند.
10-لیمیت سوئیچها: محدود کننده حرکت طولی و عرضی میباشد که در انتهاي ریلها نصب میشوند که هر ماه از لحاظ صحت عملکرد کنترل میشود.
11-تابلو برق: تابلو برق را از لحاظ ظاهري در هر ماه مورد بازدید قرا می گید. همچنین کلیه متعلقات و اتصالات آچار کشی شده و مورد بازدید و کنترل قرا می گیرند.
12-آژیر: آژیر به عنوان هشدار دهنده در مواقع حساس یک قسمت اصلی به حساب میآیید که باید از سالم بودن آن اطمینان حاصل گردد.
با تشکر از همکاری آقای امیرحسین ریاحی و آقای احسان اسکندری با مجموعه بانک لیفتینگ