علاوه بر کلیه عوامل پروژه که در طول عملیات اجرایی دارای وظایف مخصوص به خود هستند، مالک یک پروژه نیز دارای وظایفی است که آگاهی از آن در پیشبرد هرچه سریعتر اهداف، موثر می باشد. بطور خلاصه وظایف مالک پروژه عبارتند از:
1. پرداخت کلیه هزینه های مربوط به اجرای عملیات
2. تمهیدات لازم و برنامه ریزی مناسب در زمینه مالی با هماهنگی مجری پروژه در چارچوب برنامه زمانی کار
3. امکان اجرای پروژه بعنوان مجری در صورت دارا بودن پروانه اجرا
4. عقد قرارداد با مجری دارای صلاحیت و تخصص با توجه به نوع پروژه
5. همکاری با مجری پروژه در مراحل مختلف کار در جهت اجرای برنامه زمانبندی
6. همکاری با مجری پروژه در جهت اتخاذ تدابیر لازم در جهت امنیت و حفاظت از کارگاه
7. همکاری با مجری پروژه در جهت رعایت کامل مشخصات فنی و شهرسازی
8. . نظارت مضاعف بر عملکرد مجری و ناظر و لیست هزینه های کارگری و دستمزدها
9. انتخاب محل خرید مصالح و تجهیزات
10. انتخاب آزمایشگاه های کنترل کیفی کار
11. انتخاب شرکت بیمه گر برای پوشش بیمه و مسئولیت مدنی و تضمین کیفی کار
12. انعقاد قراردادهای کارگری جزء و به کار گماردن آنها
13. فسخ قرارداد با هریک از عوامل اجرایی جزء در صورت تحقق شرایط فسخ