1. ارتفاع باربرداری: (Lifting High):
عبارتست از فاصله عمودی از سطح زمین تا قلاب دستگاه.
2. بار اسمی (Rated Load):
عبارتست از بار بالا رونده که از تفاوت بار اسمی نهایی و وزن قلاب و سایر ابزارهای باربرداری به دست می آید.
3. بار اسمی نهایی( Total Rated Load):
عبارتست از ماکزیمم بار مجاز براساس طول بوم و شعاع کار برای باربرداری .
نکته: وزن قلاب و سایر ابزار باربرداری بعنوان قسمتی از بار در نظر گرفته می شود.
4. بیشترین عکس العمل جک در عملیات( Maximum Jack Reaction in Operation):
عبارتست از بیشترین فشار در نقطه ی اتکاء جرثقیل بر روی زمین و در محل استقرار جکهای پایه در زمان سوئینگ جرثقیل با حداکثر بار.
نکته: ماکزیمم عکس العمل جک عبارتست از زمانی که جک های پایه کاملا باز شده باشند.
5. پایداری جرثقیل:
برای پایداری جرثقیل ، دستگاه و بار همانند ترازو عمل کرده و با افزایش بار طول بوم کاهش خواهد یافت.
نکته: برای ایجاد تعادل دستگاه بر روی جک های جلو و عقب شرایط مشخصی و جود دارد.
6. تعادل و استقرار دستگاه:
موارد مورد توجه در تعیین میزان استحکام جرثقیل عبارتند از: ظرفیت اسمی،وزن جرثقیل، نیروی اینرسی و گریز از مرکز ایجاد شده در اثر سوئینگ دستگاه و بالا بردن بوم و نیروی باد.
7. جدول بار نهایی:
عبارتست از جدول مشخص کننده بار مجاز برای باربرداری توسط دستگاه که با درنظر گرفتن بوم، طول جیب، زاویه آفست جیب، شعاع کار و ...تعیین می شود.
نکته1: این جدول در کابین اپراتور جرثقیل موجود می باشد.
نکته2: خطوط مشکی پررنگ در این جدول بیانگر آنست که میزان بار مجاز نهایی در بالای این خط براساس استحکام دستگاه و در قسمت پایین این خط براساس تعادل دستگاه در نظر گرفته شده است.
8. زاویه باربرداری( Elevation Angle):
عبارتست از زاویه بین مرکز بوم با خط افق.
9. زاویه آفست جیب(Jib Offset Angle):
عبارتست از زاویه بین مرکز بوم و مرکز جیب.
10. سرعت بازشدن بوم(Boom Extension Speed):
عبارتست از بیشترین سرعت باز شدن تلسکوپ بوم.
11. سرعت افزایش زاویه بوم( Boom Elevation Speed):
عبارتست از زمان لازم برای رسیدن بوم با کمترین طول از پایین ترین نقطه به بالاترین نقطه آن.
12. سرعت پیچیده شدن سیم بکسل( Single Line Speed –Winding Up Speed):
عبارتست از بیشترین سرعت پیچیده شدن سیم بکسل بر روی درام در مدت زمان یک دقیقه.
13. سرعت قلاب(Hook Speed):
عبارتست از ماکزیمم سرعت بالا رفتن قلاب در یک دقیقه.
نکته: سرعت قلاب برابر است با سرعت سیم بکسل بر تعداد لایه های آن.
14. سرعت سوئینگ( Swing Speed):
عبارتست از بیشترین تعداد گردش دستگاه در یک دقیقه.
15. شعاع کار(Working Radius):
عبارتست از فاصله افقی روی سطح زمین ، مابین مرکز سوئینگ جرثقیل تا خط عمودی از مرکز بار.
نکته: ماکزیمم شعاع کار یعنی حداکثر شعاعی که جرثقیل در آن قادر به باربرداری می باشد.
16. طول بوم(Boom Length):
عبارتست از فاصله محور بین پین اتصال انتهایی بوم و پین اتصال قرقره در ابتدای بوم.
17. طول جیب(Jib Length):
عبارتست از فاصله محوری بین پین اتصال قرقره در ابتدای بوم و پین اتصال قرقره روی سر جیب.
18. ظرفیت بار برداری( Lifting Capacity):
عبارتست از ماکزیمم بار اسمی نهایی بلند شونده توسط جرثقیل.
19. ظرفیت باربرداری جرثقیل:
این ظرفیت از روی دیاگرام مشخصات جرثقیل تعیین می شود. هم چنین در این دیاگرام شعاع کاری و ارتفاع باربرداری نیز مشخص شده است. برای بدست آوردن ظرفیت باربرداری باید فاکتورهای زیر مورد توجه قرار داشته باشند:
1.استحکام جرثقیل: امکان شکستن اجزای دستگاه
2. تعادل جرثقیل: امکان واژگونی دستگاه
3. ظرفیت قرقره ها: توانایی وینچ در بالا بردن بار
نکته1: ظرفیت باربرداری با درنظر گرفتن کوچکترین مقدار موارد بالا محاسبه می شود.
نکته2: در صورتی که شعاع کاری جرثقیل بزرگ باشد ، ظرفیت نهایی براساس تعادل و اگر شعاع کاری دستگاه کوچک باشد براساس استحکام بوم و سایر اجزاء محاسبه خواهد شد.
20. کارایی جرثقیل:
میزان کارآیی جرثقیل با توجه به میزان استحکام و پایداری دستگاه و با توجه به شعاع کاری و ارتفاع باربرداری و ظرفیت دستگاه تعیین میشودکه در جدول بارهای مجاز نهایی موجود است.
21. مرکز ثقل(CG):
عبارتست از نقطه ای از جسم بعنوان مرکز وزن آن که در اجسام متقارن در وسط آنها می باشد.
نکته: در صورتیکه این نقطه زیر قلاب جرثقیل قرار بگیرد بار بصورت تراز بلند خواهد شد.
22. نمودار شعاع کار یا ارتفاع باربرداری:
عبارتست از نموداری که نشاندهنده محدوده کار دستگاه بوده و براساس طول و زاویه بوم و جیب تغییر می نماید.
نکته1: شعاع کاری با ارتفاع باربرداری مرتبط است.
نکته2: این نمودار در کابین اپراتور جرثقیل وجود دارد.
نکته3: خم شدن بوم به سمت پایین در زمان باربرداری ، باعث افزایش شعاع کار و کاهش ارتفاع باربرداری شده و افزایش شعاع کار باعث بهم خوردن تعادل جرثقیل خواهد شد.