پایه ثابت تاور کرین، این پایه تاور کرین در بتن جایگذاری می شود.
پایه های چهار وجهی تاور کرین. در این نوع پایه های قطعات بتنی روی آن قرار می گیرند. این نوع تاورها به راحتی قابل جابجایی هستند.
سکشن های ارتفاعی تاور کرین
برای ارتفاع دادن به تاور کرین از این قطعات استفاده می شود. قطعه های اول و دوم به خاطر ارتباط با پایه تاور با بقیه متفاوتند.
قطعه ارتفاع دهنده تاورکرین یا کاج
از این قطعه به صورت واسط در بین دو قطعه ی ارتفاعی دیگر استفاده می شود تا جا برای یک قطعه ارتفاعی دیگر باز شود. به طور طبیعی اندازه این قطعه ارتفاع دهنده بزرگتر از قطعه ارتفاعی می باشد. به این علت که جهت ارتفاع دادن به تاور متصدی این امر باید تسلط کافی داشته باشد در کناره های قطعه ارتفاع دهنده نرده و راهرو قرار می دهند.
گردان تاور کرین
این قسمت توسط یک یا دو الکتروموتور به تاور امکان گردش را می دهد. مکان قرارگیری گردان، بین جیب، کانتر جیب و قطعات ارتفاعی می باشد.
کله قندی یا تاج تاور کرین
این قطعه در قسمت بالایی گردان قرار می گیرد و از آن جهت نگه داشتن جیب و کانتر جیب استفاده می شود. و نیز می توان از این قسمت سیم بکسل قلاب را نیز عبور داد. این قطعه به شکل مخروطی می باشد و توسط چند سیم بکسل یا میله های آهنی کانتر جیب و جیب تاورکرین را نگه می دارد.
جیب یا فلش
این قسمت از مجموعه استراکچر های فلزی تشکیل شده است که توسط پین به هم دیگر متصل می گردند. این بخش از یک طرف به گردان و از طرف دیگر آزاد می باشد و توسط کابل یا میله های فلزی به تاج دستگاه متصل شده است. وظیفه اصلی این بخش ایجاد مسیر ریلی جهت حرکت افقی قلاب می باشد. بسته به ظرفیت و نوع تاور طول این بخش متغییر می باشد.
کانتر جیب یا کن فلش
این بخش درست در مقابل جیب قرار می گیرد و کار اصلی آن حفظ تعادل تاور می باشد. این بخش نیست از یک طرف آزاد و از طرف دیگر به گردان متصل است و توسط کابل یا میله های فلز که به تاج وصل می شوند نگه داشته می شود. با توجه به کوتاه و سبک بودن طول این قسمت از دستگاه جهت تعادل طرفین تاور (یعنی کانتر جیب و جیب) از وزنه های بتی استفاده می کنند بسته به نوع تاور معمولا سیستم قلاب یا هویست نیز در این قسمت قرار می گیرد. معمولا جهت عملیات مونتاژ و سرویس نگهداری در این بخش راهرو و نرده نیز نصب می شود.
کابین اپراتور
این بخش درست در مقابل جیب قرار می گیرد و کار اصلی آن حفظ تعادل تاور می باشد. این بخش نیست از یک طرف آزاد و از طرف دیگر به گردان متصل است و توسط کابل یا میله های فلز که به تاج وصل می شوند نگه داشته می شود. با توجه به کوتاه و سبک بودن طول این قسمت از دستگاه جهت تعادل طرفین تاور (یعنی کانتر جیب و جیب) از وزنه های بتی استفاده می کنند بسته به نوع تاور معمولا سیستم قلاب یا هویست نیز در این قسمت قرار می گیرد. معمولا جهت عملیات مونتاژ و سرویس نگهداری در این بخش راهرو و نرده نیز نصب می شود.
ترولی یا کالسکه حرکت
این قسمت شامل استراکچر فلزی به همراه چند رولیک می باشد که جهت حرکت ریلی قلاب روی جیب استفاده می شود. این مجموع توسط یک الکتروگیربکس به همراه سیم بکسل و درام بر روی جیب حرکت افقی دارد. این قسمت دارای چند پولی جهت نصب سیم بکسل قلاب نیز می باشد.
سیستم حرکت ترولی
این قسمت جهت حرکت ترولی روی جیب استفاده می شود. این سیستم معمولا شامل یک الکتروگیربکس ، درام سیم بکسل ، سیم بکسل ، سنسور ترولی می باشد. سنسور ترولی مقدار حرکت ترولی را اندازه گرفته و در نمایشگر جلوی کاربر نمایش می دهد.
سیستم قلاب یا هوک تاور کرین
این قسمت از تاور دارای چند پولی و یک قلاب می باشد که جهت بلند کردن بار از آن استفاده می شود. بسته به نوع استفاده مکانیزیم این سیستم ممکن است به صورت دو وایر یا چهار وایر باشد.
سیستم هویست یا الکترو موتور قلاب
این قسمت شامل یک الکتروگیربکس می باشد که به درام سیم بکسل قلاب وصل شده است و معمولای یک تابلوی برق نیز بالای آن قرار دارد. از این سیستم جهت بالا و پایین بردن قلاب استفاده می شود و محل نصب آن روی کانتر جیب می باشد. بسته به نوع سیستم این بخش جهت کنترل حرکت رو به پایین قلاب یا از ترمز مکانیکی استفاده می شود یا از تبدیل الکتروموترو به ژنراتور استفاده می شود که در این حالت معمولا قسمتی به نام ریزستور نیز نصب می شود که جهت مستهلک کردن انرژی تولید شده توسط این سیستم استفاده می شود .
تابلوی کنترل
این قسمت معمولا در کابین اپراتور قرار دارد و کلیه اجزای برقی کنترل تاور در آن قرار دارد.
سنسورها
معمولا جهت بالا بردن امنیت کار با تاور کرین ها سنسورهای متعددی استفاده می شود که مهمترین آنها به شرح زیر است:
سنسور ترولی : حرکت افقی ترولی را کنترل و اندازه میگرد.
سنسور گردان: میزان گردش تاور را اندازه گیری می کند.
سنسور قلاب: جهت اندازه گیری ارتفاع قلاب استفاده می شود.
سنسور گشتاور : محل نصب این سنسور معمولا بر روی تاج تاور می باشد و میزان خمش تاج را اندازه گیری میکند.
سنسور تناژ : جهت اندازه گیری وزن بار به کار می ورد.
سنسور باد سنج : سرعت وزش باد را اندازه میگیرد.
کل سنسور های بالا اطلاعات خود را به پی ال سی تابلو برق اصلی میفرستند و پی ال سی بعد از پردازش آنها اگر وضعیت هر یک از پارمترها خارج از حد مجاز باشد به اپراتور اطلاع می دهد و یا سیستم را قطع می کند.