همه تاور کرین ها صرف نظر از نوع آنها اجزای ثابتی دارند که در شکل زیر می بینید:
- تیر مشبک
- پایه جرثقیل
- برج یا دکل
- بازو یا تیر اصلی جرثقیل
- پایه در پایین به یک بالشتک بتنی بزرگ که تکیه گاه تاور کرین است پیچ شده است و در بالا به دکلی متصل شده که به تاور ارتفاع می بخشد.
- واحد چرخان
- دکل
- در بالای دکل، واحد چرخان که شامل چرخ دنده و موتور میباشد قرار دارد و اجازه می دهد تا تاور کرین بتواند به دور خود بچرخد.
در بالای واحد چرخان سه قسمت وجود دارد
1. بازوی افقی بلندی که وظیفه حمل بار را بر عهده دارد و واگن برقی در راستای بازو حرکت می کند تا بار را از مرکز دور یا به آن نزدیک کند. و در اصطلاح به آن جیب می گویند.
2. بازوی مکانیکی کوتاه تر یا تیر مشبکی که اصطلاحا Counter Jib خوانده می شود، در راستای بازوی بلندتر می باشد و شامل موتور و ادوات برقی می باشد که وزنی تقریبا معادل اساس بتنی تاور دارد.
3. کابین اپراتور
4. تیر مشبک (jib) شامل موتوری می باشد که نیروی لازم برای حمل بار را تامین می کند و دارای واحد الکترونیک می باشد که آن را کنترل کرده و کابل و در نتیجه واگن برقی را هدایت می کند.
موتوری که واحد چرخان را هدایت می کند در بالای جرخ دنده بزرگی قرار گرفته است.
برای انجام عملیات عوامل مهمی هستند که در هر کارگاه باید به آنها توجه شود:
- نوع بار
- اندازه و شکل بار
- محل بار و میزان تغییر مکان مورد نظر بار
- ارتفاع لازم برای بالا بردن بار
- شعاع عمل مجاز با توجه به تاور کرین و نوع تیر آن
- وزن بار و ملحقات
- فضای باز کافی برای عملیات تیر و اتاقک تاور کرین